logo AUX
×
praca zdalna i mobilna
rozwiązania dla małych firm

Tworzone z i pasją
Próba dystansu

VOX na bieżąco informuje, jak klienci reagują na Twoje działania 👍. Gdy pojawiają się niskie oceny, możesz podjąć działania zanim będzie za późno.

Strona główna · blog · Sytuacje krytyczne - praktyka nie wygląda dobrze

Sytuacje krytyczne - praktyka nie wygląda dobrze

Ostatnio jedna z firm, która dostarcza dla nas usługi serwerowe miała awarię. Zdarza się ...
Zaglądam na stronę firmy ... - brak dostępu, zaglądam na stronę pod inną marką ... - brak dostępu. Wygląda na poważną awarię
Wchodzę na profil Twittera, ostatni wpis sprzed 4 miesięcy 😱.
Wchodzę na Facebook-a, jest info 👍, ale wpisane półtorej godziny po pojawieniu się problemu. Czytam, że trwają prace konserwacyjne, że na 3 serwerach, że w wyniku awarii ... 🤥. Brak informacji o awarii na 2 serwerach, z których korzystamy. Czytam zgryźliwe komentarze - norma w takiej sytuacji. Dopisuję bez emocji, że nasze 2 serwery też padły - 5 minut później jest sprostowanie, że już nie 3 a 5 serwerów nie działa.
Tak wygląda przygotowanie i prawda w przypadku większości rodzimych biznesów na sytuacje krytyczne: brak informacji a jeżeli jest to w dużym stopniu nieprawdziwa (minimalizująca rozmiar problemu) - czysta partyzantka.

Sytuacje krytyczne się zdarzają niestety 😮

Biznes polega na pokonywaniu trudności, na uruchamianiu procesów, na aktywności, której nie zrobili inni 🤠. Naturalnym elementem biznesu jest ryzyko i występowanie sytuacji kryzysowych. Kto tego nie rozumie to niech nie bierze się za biznes lub nigdy biznesu nie prowadził.
Zatem skoro w biznesie sytuacje kryzysowe są zjawiskiem pewnym a jedynie nie jest znany czas ich wystąpienia oraz okoliczności to każda odpowiedzialna firma powinna je zabezpieczyć. Chodzi o procedury postępowania, informowania.
Niestety, większość firm takich procedur nie ma! 😱
Odnośnie procedur informowania klientów to wystarczy wpis na profilu społecznościowym, stronie www informacji, że wystąpił problem z krótkim jego opisem. Podam kilka przykładów:

Dzisiaj o godz.11.15 stwierdzono problem na łączach internetowych. Nie działa część serwisów. Wstępnie zdiagnozowano przyczynę problemu. Jeżeli się ona potwierdzi awaria zostanie usunięta około godz. 15.00


W dniu wczorajszym w godzinach nocnych w zakładzie B nastąpiła przerwa w zasilaniu zakładu w energię elektryczną. Cała produkcja została wstrzymana. Nie przyjmujemy i nie wydajemy towarów w tym zakładzie. Przerwa potrwa prawdopodobnie kilka dni. Prosimy śledzić wpisy związane z awarią. Dostawców i odbiorców prosimy o kontakt telefoniczny pod nr 123456789

Ważne: informuj szybko - bo kto szybko daje, 2 razy daje. Daj też jakąś możliwość kontaktu: telefon, mail i przydziel osobę do ich obsługi.
Dobrze dodać słowo przeprosin za utrudnienia, niezależnie czy przyczyna leży po stronie firmy czy nie.

komunikacja

Zwykła rozmowa telefoniczna czy mail już dawno przestały wystarczać. Masowy mail w trybie tekstowym czy telefonowanie na zimno jest passe. Nowe lub unowocześnione formy kontaktu zdecydowanie bardziej przyciągają uwagę użytkowników. Jednak potrzeba tak niewiele aby dobry i sprawdzony telefon wrócił do łask, a mail zachęcał do przeczytania.

marketing

Większość firm działających lokalnie prowadzi aktywne działania pro sprzedażowe, rzadko marketingowe. Wskutek czego mają duże szanse na rozminięcie się ich oferty lub sposobu działania z oczekiwaniami klientów. Zastosowanie naprawdę prostych rozwiązań ogranicza istotnie ten problem.

organizacja

Nowe i małe firmy rzadko prowadzą działania poprawiające organizację gdyż mają inne priorytety. Paradoksalnie błędy organizacyjne w początkowym etapie działalności zazwyczaj poważnie blokują długotrwały i płynny rozwój firmy na dalszym jej etapie. Warto od początku przenieść kluczowe działania do internetu.